Šis raksts pirmpublicēts žurnālā "Jaunā Gaita" 2020.gada ziemas numurā (#303). Ingas Ābeles stāstu krājums "Balta kleita" nominēts Latvijas Literatūras gada balvai labākā prozas darba kategorijā.
Gaisīgu skatu un domu uz piezemētām cilvēciskām vājībām
Ābele Inga Balta kleita, izdevniecība
Dienas grāmata 2020, 158 lpp.
Viena no mūsdienu
ražīgākajām latviešu literātēm Inga Ābele nodevusi lasītājiem jaunāko stāstu
krājumu Balta kleita. Grāmata ir veltījums Andrai. Tā var būt pērn martā
aizsaulē devusies rakstniece Andrai Neiburga, kuru Ābele intervijās piemin kā sev
nozīmīgu cilvēku. Un mazliet Neiburgas stilu arī atgādina šis Ābeles krājums –
tie ir noskaņu un sajūtu teksti. Bet tikpat labi, tā var būt arī cita
rakstniece – krāsainos ziedu rakstu lakatos un sarkanām lūpām rotātā Andra
Manfelde. Viens plašāk neizvērsts vārds “Andrai” lappusē uzreiz aiz titullapas,
tā atšifrējums lai paliek autores pašas ziņā.
Grāmatā ir deviņi
stāsti, kuru galvenās varones ir deviņas sievietes. Taču varoņu kopskaits ir
daudz lielāks un balta kleita stāstos ir tikai simbols. Katram stāstam
nosaukumā sievietes vārds, attiecīgi piešķirot tekstam nosacītu personību ne
tikai ar to, kas pēc nosaukuma, bet jau ar pirmo vārdu. Ābeles jaunie stāsti nosacīti iedalāmi divās
daļās – daži ir proza “tīrā” veidā, bet daži ir žanru sakausējums – dzjeproza,
kurā rakstniece izpaudusies jau agrāk. Visos stāstos ir noraugāms sižets vai tā
aizmetņi, taču daži no tekstiem ir liriskāki un šķietami nepabeigti, bezgalīgās
nebeidzamās pārdomās plūstoši. Dzejprozai piederīgajos stāstos nav izteiktas
kulminācijas, līdz ar to arī atrisinājuma vai lūzuma. Taču tajos noteikti ir
tēli ar gaisīgiem, garīguma un nosacītas filozofijas pilniem spriedumiem. Pārdomās
par cilvēku sev blakus un laika gaitā mainījušām attiecībām slīgst Alise:
Alise
gribētu, lai viņš domā uz lielu. Uz lielu domājot, nekad nevar zaudēt. Vai viņa
dzīvē vairs nav nekā liela? Riez dusmās Alise nosauca viņu par sīku dvēseli.
Viņa tā nemaz nedomāja, pateica tikai tālab, ka redzēja, kā sīkumi saēd viņa
dzīvi caurumos, kā kodes vilnas deķi. Alisei likās, ka sīkumu saēstam ir tik
viegli nodot lielumu. Vieglums nekad nesniedz piepildījumu, viņa gribēja teikt.
Bet kā lai to pasaka? Ceļā vienmēr gadījās kaķis. Bet nu kaķis ir miris un viņa
to pateikts. /stāsts “Alise” 39. – 40.lpp./
Līdzīgi arī stāstā
“Donna”. Šie teksti ir ēteriski, šķietami lidojošu domu plūdumi. Vienlaikus tie
ir arī par piezemētām lietām:
Acu
skatiens tvana smags, neiespējami pacelt tveices pielijušos plakstus ar smagām
lāsēm skropstgalos, lai uzmestu otram gādīgu mirkli. Kaisle pamazām uzsūcas
ķermenī, tāpat kā pazuda mazās krūtis ar milzīgiem saldajiem ķiršiem
līdzīgajiem zīdekļiem, pagaisa atpakaļ krūšu kurvī, no kurienes reiz
izplaukušas. Agrs rīts, jūlija svētība. Atkal 13. datums, bet pēc daudziem
gadiem. Migla virs ezera kārtām kā kāzu palagi. Donna iebrien. Ūdens spilvenu glāsmaini
trīsošā želeja. Mati tumša dzintara krāsā, augums izplūdis kā atspulgs ezerā.
Ūdens zilganā caurspīdība. Miers un slīpi pāri kokiem krītoši stari. Vēl nav
svelmes Bet! Saule brīdinoši paslej pirkstu kā baznīcas torni pār pamalei un
dzirksteles nojūk ap acu varavīksnenēm, atkal sviedri. /stāsts “Donna” 50. –
51. lpp./
Stāsti “Malda”, “Sandra” un arī “Klinta”
jau ir konkrētāki, skaidrākām robežām, par vienkāršām un ikdienišķām lietām,
zināmā mērā par dzīves netaisnībām. Sandras un Klintas stāstos īpaši
koncentrējoties uz cilvēciskām attiecībām. Klinta iesprūdusi slēgtā vidē,
gaidot atceltu lidmašīnas reisu uz Latviju, uz mātes bērēm. Tikmēr viņai ir
iespēja apdomāt savas attiecības gan ar nelaiķi, gan dzimtenē palikušo māsu, gan
padomāt par svešatnē izveidotajām attiecībām ar vīrieti. Savukārt Sandra risina
telefonsarunas un apmainās īsziņām ar dēlu, kurš nespēj noturēties nevienā
vietā un darbā, nesameklējis problēmas un pie tām vainīgos. Nosaukums “Malda”
jēdzieniski jau ar pirmo vārdu dod mājienu par kaut ko ačgārnu, greizu jeb
maldīgu. Un Malda nudien ir apmaldījusies dzīves vērtībās un tajā, kā dzīvot.
Lai arī Malda spēj saņemties un turēt dzīves grožus rokās, ik pa laikam tomēr
sanāk atkal nošļūkt no kārtīgās dzīves ceļa, atpakaļ iekšā maldu grāvī.
Atšķirīgs no pārējiem ir stāsts
“Margarēta”, jo tajā vērotājs un stāstītājs ir vīrietis un viņa skatījums uz
sievieti. Pārējos stāstos domas pludinās pašu galveno varoņu vai citu vērotāju sieviešu
galvā. Taču arī vīrietis ir melanholisks, šķietams dīvainis, kurš atdevis sevi
visu rozēm.
Vēl īpaši uz pārējo fona izceļas stāsts
“Linda”. Tas ir kā skaists veltījums lībiešiem un lībiešu valodai, tautas
mutvārdu daiļradei, iekļaujot arī Valta Ernštreita atdzejojumu. Šis stāsts ir
kā maza mīlestības vēstule Kurzemei un cilvēkiem jūras ciemos, atzinība
dvēselēm, kas ar siltu skatu seko uz zemes palikušo gaitām un sarunām:
Kad ilgus gadus nav
raudāts, labi var sajust ceļu, kā galvā ienāk asaras – gar deniņiem augšup
paceļas zilgana migla, un sirds aizsalst, tad iesmeldzas kaut kādi neredzami
vadi pakausī, pēc tam acis strauji pieriet ar karstumu, kā krūtis ar pienu. /no stāsta “Linda” 65. lpp./
Ingai Ābelei nenoliedzami ir savs
lirisks, unikāls stils. Tam raksturīga ārkārtīgi skaista valodas bagātība, krāšņums.
Vienlaikus Ābele spēj šo bagātību izmantot, nesavijot no vārdiem mūsdienu
lasītājam nesaprotams valodas mežģīnes. Viņas radītie tēli ir spēcīgi katrs
savā veidā un ir arī pārlaicīgi, nepiesaistīti kādam noteiktam vēsturiskam
laikam. Un tā baltā kleita – to varētu uzģērbt katrai no stāstu varonēm gan kā
godu kārtu, gan kā metafizisku sirdsapziņas tīrības simbolu. Balta kleita ir
tikai ietvars un vāka noformējumam izmantotā grafiķes Aleksandras Beļcovas
šķīvja “Jūrmala” attēls dīvainā kārtā ar pirmo acu uzmetienu atgādina skatu uz
veļas mašīnas durtiņām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru