ceturtdiena, 2021. gada 1. aprīlis

Andrea Erne "Atklājam visumu!"

Vai man patīk kosmoss? Nu tā, lielas aizrautības laikam nav. Vai man patīk tas, kā mans bērns visu uztver ar plaši atvērtu prātu un acīm bez kādiem aizspriedumiem vai iesīkstējušiem šabloniem? Jā, noteikti! Protams, ka man bija jāpapildina skaisto enciklopēdiju plaukts mājās ar jaunāko "Laipni lūgti muzejā" sērijas tulkojumu "Planetarium". Tērējot savu vārda dienas dāvanu karti, biju arī mākslīgā intelekta upuris un ar acs kaktiņu pamanīju vēl vienu grāmatu par kosmosu. Pirms ātri klikšķināt tālāk, apdomājos, ka līdzīgi kā citas muzeja enciklopēdijas sērijas grāmatas arī "Planetarium" manam četrus gadus vecajam puikam vēl būs pārāk abstrakta un sarežģīta, bet plašumi "tur augšā" viņu interesē jau tagad. Metu grozā arī Andreas Ernes enciklopēdiju četrus līdz septiņus gadus veciem bērniem "Atklājam visumu!". Šī grāmata ir viena no daudzām "Kādēļ? Kāpēc? Kā tā?" sērijā zinātkārajiem un latviešu valodā iznākusi apgāda Madris paspārnē. Jā, jā, grūti tiešsaistē pirkt grāmatas bērniem, vieglāk un drošāk ir izšķirstīt veikalā un saprast, cik piemērota tā būs tieši tavam bērnam. Es šo "grūtību" risinu, turoties pie izdevējiem, kuru stils man zināms. Līdz šim gandrīz visas mūsmāju "Madris" grāmatas izraisījušas sajūsmu un ilgstošu atkarību, tāpēc ļāvos pirkšanas priekam.

Šajā enciklopēdijā ar biezajām lapām ir daudz atveramu lodziņu, kas aizrauj un diezgan ilgi notur mierā manu aktīvo četrgadnieku. Lodziņus viņš var virināt pats un dara to pat 20 - 30 minūtes no vietas. Pieļauju, ka, iemācoties lasīt, pie vienas šādas enciklopēdijas pavadītais laiks tikai palielināsies. Ilustrācijas nedaudz atgādina karikatūras vai multfilmu stilu, bet man šķiet atbilstošas temata izklāstam un lasītāja/klausītāja atbilstošā vecuma uztveres aktīvajiem punktiem. Teksta stils arī tāds rotaļīgi jautrs uz robežas ar mazu āzēšanos, lai arī temats sarežģīts , izklāstīts vienkārši tomēr bez infantilisma aizmetņiem.

Grāmata iesieta spirālē, kas man parasti nepatīk, jo lapas mēdz pa spirāles atveri krist ārā un es nekad neesmu spējusi sadraudzēties un tikt galā ar šo iesējumu ilgtermiņa attiecībās. Piemēram, ilgāk palietojot iepriekš aprakstīto Izabellas Fužēras "Kāpēc tā? Pastāsti, kāpēc!", sapratu, ka spirāle nepavisam nav ērta steidzīgām trīs un četrus gadus vecām rokām. Ja es pētītu "Atklājam visumu!" veikalā, es krietni apdomātu, vai man tāds iesējums patiks un vai vispār vērts pirkt. Par laimi šai grāmatai ļoti veiksmīgi spirālei pāri vēl iet arī biezā kartona muguriņa un tāpēc lapas droši turas savās vietās.

Visuma pētnieku bibliotēka
Enciklopēdijā vienkāršā un bērnam saprotamā veidā paskaidrots, kur atrodas visums, kas ir Saule un kur tā ir naktī, šis tas par zvaigznēm, to stāvokli debesīs un izmantošanu virziena noteikšanai. interesantākās dēlam šķita nodaļas par raķetes lidošanas principiem, kā kļūt par astronautu, kāda ir astronautu ikdiena kosmosā un kā nokļūt atpakaļ uz Zemes. Pie nodaļas, kā cilvēks nolaidās uz Mēness, nācās palauzīt galvu. Tur taču nav paskaidrots, kāpēc tas vispār bija jādara. Gudroju atbildi pati. Pie kosmosa kuģa un kosmosa stacijas es mazliet saputrojos savā galvā, jo iepriekš kaut kā diži nebiju detaļās domājusi par šo tematu un sastrukturējusi, kas uz kurieni un kāpēc regulāri lidinās. 

Yuval Zommer
grāmata izvērsta
Kā pirmā visuma izziņas grāmata, manuprāt, lieliska. Paralēli ik pa laikam piedāvāju dēlam vienu latviešu valodā netulkotu grāmatu no ilustratora Yuval Zommer, kura rokrakstā esmu gluži vai iemīlējusies (atceraties Lielā sīkbūtņu grāmata, Lielā ūdeņu grāmata un Lielā putnu grāmata?). Pie ārzemju izdevēja pērn pavasarī nopirku Yuval Zommer veidoto "The Skies Above My Eyes" (Debesis man virs galvas) un "The Street Beneath My Feet" (Iela man zem kājām), jo man ārkārtīgi patika iesējuma risinājums - gara atlokāma loksne. Salīdzinot to, kā dēls uztver vienu un otru grāmatu, jāsaka, ka pagaidām biezas nelielas lapas ar atveramiem lodziņiem ir uzvarētājas. Bet gan jau kaut kad vēlāk saņemšos vienam rakstam par visuma temata apguvi caur vairākām grāmatām, par to dažādajiem papildus labumiem un tamlīdzīgi.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru