sestdiena, 2021. gada 8. maijs

Baiba Zīle "Piezīmes no Citurzemes"


Laipni lūgti Badzikistānā un Ordnungā!

Nebīstieties tāda jocīga sveiciena, jo patiesi normāls šajā grāmatā īsti nav neviens. Bet patiesībā to normālību jau nosaka vien tevis paša uztvere. Kopš pirmo reizi izlasīju Facebook laika līnijā Baibas Zīles piedzīvojumus ar baložpāri Ivetu un Raimondu, es jau gaidīju grāmatu. Jau esmu lasījusi Baibas iepriekšējo stāstu krājumu "Aukstākā ziema simt piecdesmit gados" un arī tievēšanas stāsts "Rausītis un karma". Tagad manā latviešu literatūras plauktiņā blakus dzeltenajam un zilajam vākam ieguls arī sivēnrozā "Piezīmes no Citurzemes". Mums ar Baibu Zīli humorā ir "pa ceļam". Un vispār šāds "piezīmju" un novērojumu žanrs man arī ļoti tīkams. Skatiet, piemēram, arī tulkotājas Silvijas Brices "Baigās piezīmes".

Šoreiz lasītājs var pa mazu spraudziņu ieskatīties Vācijā un vēl pa mazāku - Luksemburgā. Autores novērojumi sākas tajos laikos, kad uz Latviju no ārzemēm vēl bija jāzvana no īpašām kafejnīcām jeb call shop vai pirms telefona numura lētākam zvanam jāievada mistisku desmit ciparu kombinācija. Baiba aizceļoja jaunās karjeras tālēs uz Frankfurti vēl laikā, kad internets nebija vis kurā katrā glāstekrānā. Īsāk sakot - es esmu ļoti ieciklējusies tieši uz tām šīs grāmatas daļām, kas apraksta cīņu par mūsdienu cilvēka pamata tiesībām - tiesībām uz internetu! Un tieši nodaļas, kurās autore dalās novērojumos par atšķirīgo no ierastā, man patika vislabāk. Protams, protams - baložiem ir pašiem sava nodaļa!

Ja jāskatās šī grāmata salīdzinājumā ar abām iepriekšējām, tad es teiktu, ka tā ir tuvāk rausītim nekā ziemai. Tas izpaužas gan humorā, gan patiesīguma un pieredzes mirklī un dzirkstī. Un es taču aizspēros uz autores Facebook sienu meklēt, kad tad bija tie ieraksti par baložu sāgu, ja atrisinājusies tā vien covid laikā. Tak aiztinu līdz pagājušā gada decembrim un neatrodu! Īsāk sakot - baloži - tas ir uz ilgu laiku. 

Šī grāmata patiks humora cienītājiem, patiks cilvēkiem, kuri paši reiz cīnījušies par kaut ko pašsaprotamu vai nesaprotamu, aizbraucot citā valstī. Varbūt šis darbs liks kādam mazliet gremdēties pašam savā aizbraucēja medusmēneša atmiņās. Tā noteikti pavērs mazliet citādu skatījumu uz to, ka Vācijā visam ir neapgāžama kārtība un tieši tās dēļ Vācija ir dižena un varena. Vācijas kārtība nav apstrīdama - tā vienkārši ir atšķirīga. "Citur" tieši tāpēc ir citur, ka nav te un tāpēc jau savā būtībā ir nepagāžami citādāk, atšķirīgi un dažreiz grūti izprotami, jo vienkārši ir neierasti.




Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru