Pavisam nesen guvu iespēju izlasīt jaunāko Jūlijas Jakovļevas romāna tulkojumu vēl pirms tas nonācis uz papīra. Pirmā grāmata “Mednieks tieši virsū skrien” pievilināja ar to, ka paralēli detektīva līnijai, lasītājs iepazīstas arī ar mākslu. Savukārt pie otrās grāmatas “Sarkanā zirga savaldīšana” aizveda pirmā romāna atvērtās beigas, taču paralēli izmeklēšanai izklāstītie temati jau bija saistīti ar zirgiem un hipodromu. Trešajā sērijas grāmatā "Debesis dimantos" izmeklētājs Zaicevs turpina brīžiem pietēlot naivo un padumjo miltonu, bet kopumā ir ļoti asu prātu, plašām zināšanām un vērīgām acīm, un šoreiz izmeklē mēmā kino norietējušās zvaigznes nāvi. Pirmā grāmata mani ievilka līdz ausīm, otrā tīri labi patika, bet vairāk izlasījās pēc inerces, tad tagad trešā grāmata atkal ievilka līdz ausīm.
Milicijas
izmeklētājs Vasīlijs Zaicevs aizvien strādā Ļeņingradā, bet ik uz soļa jādomā,
vai tik viņš ar saviem atklājumiem un darba metodēm nekāpj uz varžacīm GPU jeb
čekai. Šoreiz nogalināta mēmā kino zvaigzne Varja Meteļa, pēc kuras nāves
uzrodas vairāki interesenti par viņas memuāriem. Vai tie atrasti? Kur tie ir? Atšķirībā
no iepriekšējiem diviem romāniem, šajā autore ļauj “runāt” arī līķim. Proti,
lasītājs ik pa laikam saņem nelielu teksta fragmentiņu no mirušās Varjas
Meteļas vēl neatrastajiem memuāriem, kas sarakstīti pirmajā personā. Jo tālāk,
jo labāk saprotams, ka viņas nogalināšanā varētu būt ieinteresēti pārāk daudzi
cilvēki.
Jakovļeva
aizvien mazliet kaitējas ar lasītāju, neatklājot Zaiceva pagātni, bet izmetot
pa mazam pavedienam, ļaujot nojaust, ka čekai par viņa izcelsmi būtu daudz kas
sakāms. Gādīgā sētniece, kura izstāv produktu rindas Zaiceva vietā, to nedara
tikai mazas piepelnīšanās dēļ. Sētnieces vieta viņai ir tikai labs piesegs
pagātnei.
Jūlija
Jakovļeva savos romānos izklāj lasītājam vairākus stāstus, tā paķerot iespējami
lielāku lasītāju loku. Kādu piesaistīts izmeklēšanas un noziegumu tematiskā
stāsta līnija, kādu interesēs nozieguma fons (pirmajā grāmatā māksla, otrajā
zirgu audzēšana un hipodroms, trešajā – kino) un vēl kādu varētu piesaistīt
tas, ka viss stāsts risinās Staļina laika Krievijā. Grāmatas tēli atceras vēl
salīdzinoši neseno cara laika Krieviju un pretim tiek likta pelēkā Padomju
Krievija. Īpašas pieminēšanas vērti ir izmeklētāja tēla novērojumi par dzīvi
komunālajos dzīvokļos. Lai arī sižets ir saraustīts un brīžiem grūti uztverams,
vairākkārt ir notikuma darbības un laika pārrāvumi, uzrodas šķietami nesakarīgi
dialogi, visam ir sava vieta. Visā tekstā izmētātās sīkās norādes neļauj
nojaust atrisinājumu līdz pašām pēdējām romāna lappusēm, kur meistarīgi
savienojas un atklāt lielo noslēpumu. Lasītājs iegūst lielisku izklaidi, taču
atslābināties īsti nevar, jo visu laiku jādomā līdzi, veidojas azarts šķetināt
pavedienus ātrāk nekā to dara literārais tēls.
Lasītāju tekstā
ierauj ne tikai noziegumi un to risināšanas gaita, Zaiceva personības izpausmes
un viņa miglainā pagātne, bet arī apraksti par to, kā sabiedrības acīs veidojusies
Padomju savienība. Visus spēles noteikumus diktē laikmets. Šī grāmata varētu
patikt plašam cilvēku lokam. Vēsturiskās prozas cienītājus varētu pievilināt
20. gadsimta trīsdesmitie gadi un kino veidošanas dzīve tajā laikā, savukārt
detektīvu mīļotājiem galvenais varonis un izmeklēšanas līnija.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru