Latviešu literatūrā īso stāstu žanrs pēdējā laikā ļoti populārs. Un man tas patīk. Ar stāstiem es varu vienā vakarā ielekt vienā noskaņā, iziet cauri autora radītajai pasaulei, un jau nākamajā dienā kost cita autora iztēles auglī.
Patiesībā tieši pašas sanitāres stāsts ir tas uzteicamākais svaigā gaisa malks tieši šo vāku ietvaros. Man jau tā ziņkārīgi gribas ieskatīties aiz visiem aizvērtajiem aizkariem un durvīm, arī aizkulisēs vai otrā (šajā gadījumā mediķa) pusē. Stāvovācijas šī grāmata sasniegtu, ja autore spētu iztēloties, kas galvā darās arī vienai otrai piktajai sanitārei un kādam no radiniekiem, kuram piederīgais pansionātā mīt. Ja visu grāmatu lasīju ar tādu mazu kamoliņu rīklē, tad asaru slūžas vaļā parāva 111. istabiņas stāsts par pensionētās mediķes demenci un realitātes zaudēšanu. It kā nekā īpaša jau tur nebija un stils jau tas pats, kas citu pansionāta iemītnieku stāstos, bet kaut kas iekustināja.
Trimalniece radījusi mazas ainiņas it kā šeit un tagad, bet vienlaikus nedaudzos vārdos paverot arī lodziņu uz plašo "iepriekš" pasauli, kas palīdz lasītājam saprast, kā cilvēks nonācis līdz "tagad". Bet tā ir tikai maza spraudziņa, nemēģinot ielikt tēlu plašās pasaules kontekstā. Pansionāta iemītniekiem patiesībā ir tikai šodiena, jo vakardiena jau ir pavadīta, bet rītdiena nevienam nav apsolīta. Un kas tad ir piepildīts? Mūžs? Pansionāts? Prāts ar dažādām domām? Vai piepildīts ir pilns un var doties tālāk pie nākamā? Vai piepildīts ir kaut kas, ko var iztukšot un lietot atkal? Par piepildījumu padomāt ir lasītāja paša rokās un prātā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru