otrdiena, 2019. gada 4. jūnijs

Mans mēnesis grāmatās - kā atrast laiku lasīšanai

Nesen 30 dienas veicu novērošanas eksperimentu pati ar sevi un saviem lasīšanas paradumiem! Uz to mani iedvesmoja portālā Satori publicētais raksts "Kā atrast laiku lasīšanai?", kurā Latvijas Literatūras Gada balvas žūrijas locekļi centās atbildēt uz šo jautājumu. Jautājums svarīgs, jo grāmatu allažiņ ir daudz vairāk nekā laika to izlasīšanai. Vai zinājāt, ka pērn Latvijā izdotas 2161 grāmata un brošūra, no tām latviešu valodā 1661 grāmata/brošūra (pēc oficiālās statistikas datiem par izdevējdarbību Latvijā). Savukārt Apvienoto nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācija UNESCO uzskaita izdotās grāmatas reāllaika režīmā, šī raksta veidošanas brīdī šogad jau bija izdotas vairāk nekā 1 miljons 115 tūkstoši grāmatu visā pasaulē (par Latviju gan dati tikai no 1996.gada, arī no citām valstīm dati veci, tātad patiesais skaitlis noteikti ir daudz, daaaaudz lielāks). Īsāk sakot - grāmatu daudz, laika lasīšanai maz, jo tas jādala arī ar darbu un citām ar lasīšanu īsti nesavienojamām un pat pavisam elementārām aktivitātēm - gulēšanu, mazgāšanos dušā utt. (mans sapņu darbs būtu lasīt grāmatas par naudu/algu, ja?!). 

Jau sociālajos tīklos ļoti īsā formā dalījos ar atbildi uz jautājumu, kā atrast laiku lasīšanai. Mana pārliecība sakrīt ar Ronalda Brieža sacīto - visefektīvākā metode ir vienkārši lasīt un šim jautājumam laiku netērēt! Arī es vienkārši lasu un daru jau daudz ko no žūrijas pieminētā - man vienmēr ir līdzi grāmata, biezākas izvēlos lasīt elektroniskā formātā, lai vieglāk nest līdzi, lasu uzgaidāmajās telpās, sabiedriskajā transportā, dažkārt pie pusdienām, brokastīm un kur tik vēl ne, bet visbiežāk, protams, pirms miega. Ik dienas cenšos pirms miega lasīt vismaz stundu, ideāli, ja sanāk divas, bet bieži cieš mans miega daudzums. Mans dzīves moto attiecībā uz grāmatām un lasīšanu - kapā izgulēsimies visi!
Arī citi grāmatu lasītāji dalījās visnotaļ līdzīgiem ieteikumiem un paradumiem, tāpēc nolēmu šim jautājumam pievērsties caur pētījumu ar kvantitatīvi izmērāmiem kvalitatīviem datiem. Sākumā gribēju piefiksēt un aprēķināt, cik daudz laika pavadu lasot grāmatas vienas nedēļas ietvaros, taču pēc tam sapratu, ka šī pētījuma ietvaros un izvirzītajiem mērķiem atbilstošāk tendences uzrādīs datu uzkrāšana mēneša griezumā. 

Datus sāku fiksēt pirmdienā, 29.aprīlī, un pabeidzu ceturtdienā, 29.maijā. Katru dienu es pierakstīju, cik ilgi un ko tieši es lasīju, kā arī kur to darīju. Lai saglabātu romantisku noslēpumainību par savām ikdienas gaitām un maršrutiem cilvēkiem, kuriem nebūtu jāzina, cikos es pametu mājas un cikos atgriežos, tālākā iegūto datu izklāstā palikšu tikai pie matemātiski saskaitīta kopējā grāmatu lasīšanai veltīto minūšu skaita. Turklāt es kopējā lasīšanas laikā nerēķināju klāt ar bērnu kopā lasot pavadīto laiku, citādi salīdzināmos mērogos plānās bērnu grāmatiņas iegūtu ļoti ilgu lasīšanas laiku, mērot to pret vienpersoniski lasīto literatūru. 

Tātad datu iegūšanai noteiktajā laika posmā esmu kopumā pavadījusi lasīšanā 2806 minūtes jeb konkrētajā mēnesī esmu lasījusi 46 stundas un 46 minūtes.

Uzskaites mēneša laikā lasītās grāmatas (iekavās lasīšanai patērētais laiks):


Šī pētnieciskā mēneša laikā bija gan dienas, kad lasot pavadīju patīkami ilgu laiku, gan dienas, kurās grāmatām pat nesanāca pieskarties vai lasījusi biju nieka 10 līdz 20 minūtes (tātad tikai sabiedriskajā transportā ceļā starp diviem punktiem). Lai iegūtu vēl interesantāku ainu, būtu jāpaskatās, cik lappuses ir katrā no šajā mēnesī lasītajiem darbiem un attiecīgi aprēķināt savu lasīšanas ātrumu. Savukārt jau tālāk, zinot lappuses/minūtē skaitli, var jau skatīties, cik lappušu esmu lasījusi citos mēnešos un aprēķināt lasīšanai veltīto laiku tajos. Dažreiz grāmatu skaits var šķist liels, bet tās visas bijušas samērā plānas, bet dažreiz atkal var šķist, ka tāds nieks vien izlasīts - 3 vai 4 grāmatas, bet tās visas ap tūkstoš lappusēm. Arī šis šajā eksperimentā neanalizētais lielums parādītu interesantas tendences. 

Atskatoties uz iegūtajiem datiem, par dažām grāmatām man bija pārsteigums, ka tās izlasīju tik ātri, savukārt par citām nemaz nenojautu, ka esmu lasījusi tik ilgi kā fiksēts, jo laiks skrēja nemanot. Galvenokārt lasīju ceļā no punkta A uz punktu B, gaidot kaut ko, ēšanas pauzēs (ja neēdu kopā ar kādu), kā arī vakaros pēc bērna aiziešanas gulēt un agri no rīta, pirmo dienas kafiju dzerot.
Uzbūvēt cietoksni no spilveniem, apmēbelēt ar
grāmatām un mesties lasīšanas piedzīvojumā!
Galvenais ieteikums citiem cilvēkiem ar vēlmi lasīt grāmatas - allaž turēt pie rokas grāmatu un lasīt vienmēr un visur, kad vien var un vajag. Šajā ziņā ļoti noderīgas ir grāmatas elektroniskajā lasītājā (ja ārpus mājas beidzas viena grāmata, uzreiz var sākt kādu citu) un arī e-bibliotēka vietnē 3td.lv (vienmēr būs kaut kas, ko lasīt, ja pie rokas nav nekā cita). Vienīgi 3td.lv grāmatām rūpīgi jāseko līdzi termiņam, uz kuru grāmata "izsniegta" lasīšanai, jo, nepaspējot to laikus izlasīt, otrreiz turpat to nedabūsiet (man gan solīts, ka tiek strādāts pie termiņa "pagarināšanas" iespējas kā fiziskā bibliotēkā un arī iespējas paņemt jau lasīto grāmatu atkārtoti, bet tas nebūs drīz). Noderīgi arī nokrāmēt sev apkārt grāmatu cietoksni, lai var samainīt zirgus skrējienā (jeb lasāmvielu), ja attiecīgais eksemplārs konkrētajā prāta un dvēseles stāvoklī īsti neiet uz priekšu.

Kopumā jāsecina, ka nekā ārkārtēji neparasta savā lasīšanā neredzu un šis eksperiments pašai ar sevi ļāva beidzot izmērāmā veidā apjaust, cik daudz laika patērēju man ļoti svarīgai un interesantai nodarbei, savam hobijam. Grāmatu lasīšana man ir kā vēl viens ceturtdaļslodzes darbs un man tas patīk! Ir vairāk jālasa un mazāk jādomā par to, ka tam trūktu laika!

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru