Uz Gundegas Repšes viļņa uzkāpusi ķēros pie rakstnieces pirmā romāna "Ugunszīme". Romāns sarakstīts 1987.gadā, pirmo reizi publicēts četros turpinājumos žurnālā "Avots" 1988.gadā, bet grāmatas formāts dienasgaismu ieraudzīja 1990.gadā. Ļoti drosmīgs sižets un stāsts 1987.gadam, kad Latvijas brīvības vēsmas gaisā jau virmo, bet tā patiesā nākotne vēl ir nākotnes dūmakā tīta. Galvenā darbība noris Latvijā pagājušā gadsimta vidū, Rīgas radošas inteliģences lokā. Darba dokumentālais pamats saistīts ar latviešu inteliģenci pēckara gados jeb konkrētāk tā sauktās „franču grupas” dalībnieku traģiskajā liktenī. Un saliekot romānā lasīto kopā ar Gundegas Repšes dzīves pieturpunktiem, atklājas daudzas sakritības, veidojas sajūta, ka daudz "no sevis" norakstīts.
Galvenā stāstītāja, Ērika, dzimusi 1956.gadā, bet aicina lasītāju nebrīnīties par spēju zināt un aprakstīt to, kas noticis vēl pirms viņas dzimšanas. Intelektuāļu vidū pazīstamās tulkotājas un franču valodas skolotājas Dagmāras mājās 1949. gadā notiek šauram interesentu lokam pieejamas kultūras pēcpusdienas. Kādu no šādām ceturtdienām apmeklē jaunais mākslinieks Kārlis Dobe, kuru līdzi atvedis cits mākslinieks, draugs, Olafs Šubins. Aprakstījusi vecāku iepazīšanās stāstu, savu pasaulē nākšanu un galvenokārt vecāku dzīves ritējumu, Ērika noslēgumā lasa pašas pirms 13 gadiem uzrakstīto. Čūska iekožas pati savā astē.
Aprakstītajam laikam atbilstoši veidoti tēli un to likteņi - Dagmāra notiesāta par "dzimtenes nodevību", Kārlis pārkāpj saviem ideāliem un sapņiem, saliecas sistēmas spiedienā, kusli cīnītāji un lieli nodevēji. Lai arī šajā romānā ieliktajiem tēliem var sameklēt daudzus reālus prototipus, to var arī nedarīt, vēstījums saglabā savu skaidrību. Viens no elementiem, kas man šķita interesants, ir zināmā mērā čekas aģentu attaisnošana, parādot, kādiem vilinājumiem panākta viņu (dažu) sadarbošanās. Tomēr nekādā veidā netiek attaisnotas šo savervēto cilvēku veiktās darbības, nodevības pret līdzcilvēkiem un ar nelietībām iegūtie labumi. Šajā stāstā ir gan mīlestība, naids, izjukušas (vai nemaz neizveidojušās ģimenes), gan padomju savienības soda mašinērijas zvērības, sagrauzts cilvēka gars un putekļos sabirzušas cerības. Cilvēks savas dzīves laikā transformējas, pat vairākkārt, un šajā romānā atklātas cilvēka pārmaiņas, salauztā gara haotiskums, skarbas sistēmas ietvaros.
"Agrāk vientulība viņu smacēja, atņēma darbaspējas un it kā sodīja par paša neapjēgtu vainu, bet tagad tā bija vienīgā izeja, lai dzīvotu bez lieciniekiem. Pārāk karsts bija pazemojums, ka katrs ienācējs var pavandīties pa tavu dvēseli kā pa rakstāmgalda atvilktni. Un secināt: cik daudz saspraudīšu, cik pindzelīšu, cik vēstuļu un dzēšgumiju un cik - galu galā - riebīgs haoss tur valda." /Kārļa pārdomas 97.lpp./

Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru