trešdiena, 2012. gada 10. oktobris

Frederiks Beigbeders "14,99 € "




Frederika Beigbedera stāsts "14,99  € " par reklāmas pasauli ir gan interesants un "acis atverošs", gan vienmuļš. Lasīt vienlaikus ir gan grūti, gan viegli. Arī viedoklis par šo darbu veidojas gan kā par labu, gan kā par sliktu. Izplūdušas robežas, kokaīnista murgos ietērptas.

Lai kā šo darbu būtu slavējuši citi lasītāji, kuru apraksti atrodami interneta ārēs, es nespēju to novērtēt tik slavinoši.
Pirms pāris gadiem jau skatījos filmu "99 franki", arī grāmatas nosaukums pirms eiro ieviešanas Francijā bija "99 franki". Par filmu pateikšu uzreiz - nepatika, nespēju noskatīties līdz galam, jo kaitināja vispārējais haoss. Protams, apzinājos, ka tā ir režisora interpretācija un viņa skatījums un ar tādu pašu apziņu nolēmu, ka jāizlasa grāmata, lai uzfantazētu savu Beigbedera aprakstīto reklāmas pasauli.

Franču reklāmists Beigbeders pasaka to, ko ikdienā neviens mums nesaka. Reklāma ik dienas runā ar mums, bet mums nav tiesību atbildēt reklāmai, jo tas tiek saukts par plaģiātismu, par slēpto reklāmu un kā tik vēl ne.  Jā, mēs esam reklāmu vergi, jā mēs izvēlamies preces reklāmu ietekmē. Te pat vairs nav jārunā par to vai reklāma ir noskatīta un mēs apzināti kaut ko izvēlamies vai arī visas izvēles jau sen ir ieprogrammētas mūsu zemapziņā.

Šī grāmata man gan neko daudz uz pasauli acis neatvēra un neko šausmīgi šokējošu es tur nesaskatīju. Nezinu, varbūt pie vainas mana ikdiena un profesija. Ja es būtu grāmatvede mazā lauku ciemata bodē vai apkopēja vietējā bistro, es iespējams būt šokēta par to kā reklāmisti domā par cilvēkiem.

Visādi citādi - grāmata lasīšanas vērta, bērniem nedodama un izklaidējoša, ja vien nekaitina it kā kokaīna aptumšota prāta murgi, kas laiku pa laikam pamanās saspraukties visur - kur vajadzēja un nevajadzēja.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru