otrdiena, 2020. gada 12. maijs

Par lasīšanas veicināšanas programmu "Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija" un 2020. gada kolekciju

Šogad, šķiet, ātrāk nekā citus gadus izziņots jaunais lasīšanas veicināšanas programmas "Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija" (turpmāk BJVŽ) grāmatu saraksts. Programmas būtība ir veicināt grāmatu lasīšanu bērnu un jauniešu vidū, uz labu piemēru aicinot arī vecākus. Publiskās bibliotēkas ir galvenais informācijas un arī pašu grāmatu izplatīšanas punkts. Lai arī šobrīd lasītājiem dažādos veidos pieejamas vien nedaudzas publiskās bibliotēkas, manuprāt, iniciatīva pati par sevi ir ļoti apsveicama. Bieži vien cilvēkam sagādā grūtības izvēlēties lasīšanai nākamo grāmatu, jo īpaši, ja lasīts tiek daudz. Šāda veida programmas ar attiecīgi gataviem ieteikumiem tad šo izvēles procedūru atvieglo. Ja esat kādas publiskās bibliotēkas lietotājs, mēģiniet sazināties ar to, lai noskaidrotu iespējas tikt pie grāmatām arī šajā laikā. Bibliotekāri tikai priecājas par lasītāju interesi un noteikti būs laipni un izpalīdzīgi.

Arī es šo programmu esmu izvēlējusies kā vienu no veidiem, kā strukturēt savu izvēli. Līdzīgiem mērķiem izmantoju arī Latvijas Literatūras Gada balvas nominantu sarakstu. Man BJVŽ palīdz iepazīties arī ar grāmatām, kurām, iespējams, es virsū neskatītos, jo pati neesmu attiecīgajā vecuma grupā, bet mans bērns vēl ir par mazu, lai piedalītos. Vienlaikus es varu arī labāk orientēties jaunākajā literatūrā un tendencēs, jo sarakstā iekļauj iepriekšējā gadā un attiecīgā programmas gada sākumā latviešu valodā iznākušās grāmatas. Programmā lasīšanai piedāvāta gan tulkotā, gan oriģinālliteratūra. Turklāt man kā vecākam palīdz izveidot galvā sarakstu, ko es savam bērnam varētu piedāvāt nākotnē un dažu labu no jaunākajiem bērniem paredzētā varu pielāgot arī savam trīsgadniekam. 

Piedalīties BJVŽ ir vienkārši - iepazīsties ar grāmatu kolekciju un piesakies sev tuvākajā bibliotēkā. Grāmatu kolekcijā darbi piedāvāti sadalot vairākās lasītāju vecuma grupās - mazākiem bērniem no piecu un no deviņu gadu vecuma, pusaudžiem no 11 un no 15 gadu vecuma un piektā kategorija ir pieaugušajiem jeb vecāku žūrija.

Līdz janvāra beigām jāizlasa sešas izvēlētās vecuma grupas grāmatas (pieaugušajiem četras + pēc brīvas izvēles divas no jebkura vecuma bērniem ieteiktajām). Pēc izlasīšanas jāaizpilda elektroniska grāmatu novērtēšanas anketa. Dalībniekiem tiek organizēti arī dažādi pasākumi, svētki un iespēja iegūt balvas.

BJVŽ programma darbojas jau no 2001. gada un, kā izskatās, ar sausiem skaitļiem pierādījusi popularitāti. Attiecīgi arī efektivitāte man šķiet šādi pierādīta. Tā ir Kultūras ministrijas un Latvijas Nacionālās bibliotēkas finansēta Bērnu literatūras centra iniciatīva. Sākumā programmā piedalījās ap 100 dalībnieku, bet 2019. gadā iesaistījušies 17 219 lasītāji.

Man kā dalībniekam, lietotājam, gribētos vairāk informācijas sociālajos tīklos. Piemēram, par to, ka jaunā programma vispār izsludināta uzzināju no citiem grāmatu lasītājiem Instagram, kad pašas programmas Twitter kontā informācijas vēl nebija vispār. Twitter @bernu_zurija kontā informācija vispār parasti šķiet ievietota kā nejauši kaut kad, kad konta pārvaldnieks atradis lapiņu ar tajā pierakstīto piekļuves paroli. Biežāk BJVŽ konts spiež "retweet" pogu citu publisko bibliotēku kontu publicētajam, kas arī ir jauki.

Facebook atsevišķa konta priekš BJVŽ nav vispār, kaut kas tiek publicēts Latvijas Nacionālās bibliotēkas kontā, taču parasti tas ir jau post factum notikuma apraksts, nevis informatīvs aicinājums piedalīties pasākumos. Un skaidrs, ka tā, jo LNB ir daudz, par ko informēt. Labojiet mani, ja kļūdos par sociālo tīklu kontiem. Tas, ka programma kļūst populārāka ar katru tās norises gadu, manuprāt, nenozīmē, ka informatīvie pasākumi nav jāizvērš plašāki. Informācija ir jāizplata visos iespējamos mediju kanālos, sociālajiem tīkliem pievēršot īpašu uzmanību. Kaut gan varbūt LNB Bērnu literatūras centrs nospriedis, ka Twitter un Facebook nav aktuāls, tāpēc izvēlējies informāciju izplatīt caur jauniešu vidū populāro TikTok platformu un es par to nezinu, jo tādu nelietoju? Arī programmas mājas lapa lasamkoks.lv varētu būt daudz ērtāka lietošanā un pārskatāmāka, bet neņemšos par to spriest, jo neesmu mājas lapu speciālists. Turklāt, zinot, kāda lapa ir, piemēram, Rīgas centrālās bibliotēkas katalogam, arī lasamkoks.lv šķiet progresīva.

Lai nu kā tur būtu ar to informācijas izplatīšanu, man patiešām liels prieks gan par pašu BJVŽ iniciatīvu, gan grāmatu sarakstu. Ieteicamās lasāmvielas kvalitāti apliecina jau tas vien, ka vairākas no programmas grāmatām nominētas LaLiGaBa un pat to ieguvušas. 


No pieaugušajiem ieteiktajām grāmatām trīs jau esmu izlasījusi, cenšoties apgūt 
visu mani interesējošo jau tad, kad tas iznāk. Tādējādi man vēl jāizlasa Žiljēna Sandrela "Brīnumu istaba". Jau rakstījusi esmu par:

Jau esmu lasījusi arī 15+ kategorijai ieteikto Osvalda Zebra "Māra" un Rasas Bugavičutes-Pēces "Puika, kurš redzēja tumsā"

Savukārt vairākas citas bērniem paredzētās grāmatas man jau bija ieliktas nākotnē lasāmo sarakstā, gan tāpēc, ka tās nominētas dažādām balvām, gan tematiskās intereses dēļ. 

Plānoju līdz janvārim vēl izlasīt:
  • Viestura Ķerus "Meža meitene Maija" (gan iegūtās LaLiGaBa dēļ, gan putnu tematikas ieinteresēta);
  • Annas Starobiņecas "Vilka midzenis" (daudz labu atsauksmju no lasījušajiem grāmatu kluba biedriem un patika autores grāmata pieaugušajiem "Paskaties uz viņu")
  • Ineses Zanderes "Bērns, kas neiekrita" (gan nominācijas LaLiGaBa dēļ, gan aktuāla tematika bērnu audzinot);
  • Džeja Ašera "Trīspadsmit iemesli" (esmu lasījusi labas atsauksmes par šāda paša nosaukuma seriālu un man ir patīkams pārsteigums, ka žūrijā iekļauta grāmata, kas iznākusi vien īsu laiku pirms saraksta izziņošanas)
  • Pēra Nilsona "Kā suns kā kaķis" (jau seni biju ielikusi izlasāmo sarakstā, pat neatceroties vairs iemeslu).
  • Jurgas Viles un Linas Itagaki "Sibīrijas haiku" (tulkotājas Daces Meieres un tematikas dēļ, interesē, kā Sibīrijas deportāciju tematu pasniedz bērniem).

Vecuma grupai 5+ ieteiktās grāmatas ceru izlasīt visas, lai saprastu, vai varu, ko piedāvāt arī savam bērnam jau tagad. 

Nezinu, kā man ies ar lasāmo plānu izpildi, bet ļoti ceru, ka BJVŽ šogad būs tikpat populāra un vēl populārāka un, ka organizatoriem izdosies veidot aktīvāku komunikāciju par programmu sociālajos tīklos. Pat paziņojums par jaunu informāciju mājas lapā lasamkoks.lv jau būtu daudz.

Lasi un vērtē arī tu!


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru