Lai arī vēstījumam teorētiski vajadzētu būt par draudzību,
patiesībā tas, manuprāt, vairāk ir par nodevībām. Pusaudžu draudzības šeit pārsvarā ir
toksiskas, piepildītas ar skaudību un sacensību. Lasot, neviļus sāku prātot, cik daudz patiesu draudzību
no skolas gadiem vispār saglabājas pieaugušo dzīvē? Ne tikai manā pieredzē, bet vispār. Kāda ir statistika?
Atmiņu klades, kaimiņvalstu tirgus modes, pirmie talantu un skaistuma konkursi, dienasgrāmatas, topsīteili
un popielas ar Spice Girls un Backstreet Boys kļūst par autentiskām
aizgājušā laikmeta zīmēm. Aizvien pie tām piederas arī ārzemju košļājamās
gumijas un plastmasas maisiņi ar košiem attēliem. Turklāt tieši šādi mazi un
šķietami nenozīmīgi atribūti parāda tik nevienlīdzīgo finansiālo stāvokli, kam
liela loma arī skolēnu hierarhijā. Vienlaicīgi šis teksts demonstrē, kā popkultūra
un “zvērīgais kapitālisms” būtiski formē arī jauna cilvēka identitāti.
“Janai bija īstais Topsy Tail, piegādāts no Rīgas
frizētavas, bet man tika slikta tirgus kopija.” /73.lpp./
Vēl no “laikmeta elpas” ir vakara ziņās un tolaik populārajos kriminālajos raidījumos vēstītais par maniakiem, tas savukārt lika vecākiem brīdināt bērnus par tumsas briesmām:
“Mājās negāju pa pilsētas galvenajām ielām, bet, caur pagalmiem mērojot īsāko ceļu. Vecāki mani bija brīdinājuši, ka labāk vienmēr iet pa apgaismotām ielām, nevis pa tumsu, lai izvairītos no maniakiem, par ko stāstīja vakara ziņās. Es gan domāju, ka tā nav mana problēma – maniaki medīja meitenes, kuras izskatījās pēc gazelēm, nevis tankkuģiem.” /94.lpp./
Šī pašironiskā distance padara stāstu gan komisku, gan ļoti cilvēcīgu un vienlaikus apliecina meitenēm visos laikos aktuālos kompleksus par svaru un figūru. Papildus tiem slāņiem, kas saistīti ar personīgo elku meklēšanu, personības veidošanos, Santas Irbes darbā ir arī attiecības ar vecākiem un bailes, kas nāk no bērnības pieredzes. Te pašas I.C. pieredze:
“Man bija jau septiņpadsmit gadi,
tomēr ikreiz, kad redzēju tēva žokli saspringstam, bailes lauzās ārā un lēkāja
pa manu ādu kā mazas, apdullušas skudriņas. Bērnībā ādas siksna no
Baltkrievijas tirgus bija ne tikai pārāk bieži dancojusi pa manu ķermeni, bet
arī pāršķēlusi saskarsmes telpu un sadalījusi mūsu dzīvi atšķirīgos blokos kā
mūris savulaik Vāciju.” /159.lpp./
Ne mazāk koši ir arī Janas šķietami ideālās ģimenes skumjie līkloči. Šādi fragmenti
atgādina, ka aiz ironijas un lecīguma bieži vien slēpjas arī smagākas pieredzes -
klusēšana, bailes, aizvainojums.
Santa Irbe kā rakstniece ir debitējusi ar stāstu, kas ir viegli lasāms, izklaidē, taču raisa arī pārdomas. Viņas vēstījums šķiet personisks un godīgs. Savā ziņā manu sajūtu apliecina autores atzīšanās Arno Jundzes vadītajā raidījumā “Grāmatukods”, ka vienīgais tēls, kas tapis bez prototipa reālos cilvēkos, ir vectēvs. Viņai nav bijusi saskarsme ar saviem vectēviem, tāpēc šis literārais tēls ir veltījums neiepazītajam.
Interesanti, ka, klausoties interviju, gribas domāt arī par
saikni ar citu autori. Dainas Tabūnas “Raganas” esot tapušas apmēram tajā pašā laikā un abas
rakstnieces apmainījušās teksta fragmentiem, vērtējušas, atbalstījušas un
komentējušas viena otru. Man labpatiktos domāt, ka I.C. dzīves turpinājums
varētu būt Tabūnas “Raganās”.
Pieaugušajam lasītājam “Mazpilsētas meitenes” ir iespēja
atgriezties pagātnē un priecāties, ka esam prom no laika, kad plastmasas
maisiņš un košļene ir kaut kas ekskluzīvs. Savukārt jauniešiem šis romāns var
būt kā logs uz to, kāda bija jaunība laikā, kad nebija sociālo tīklu, bet bija
dienasgrāmatas un atmiņu klades. Cilvēciskās vērtības un dilemmas taču noteikti
ir arī mūsdienu jauniešiem, tāpēc šī grāmata kādam pusaudzim varētu būt
mēģinājums iejusties savu vecāku ādā, saprast, ka arī pieaugušie gājuši cauri
tam pašam, kam viņš vai viņa tagad. Tikai varbūt gribētos "piesieties", ka ar mazpilsētu šajā visā stāstā ir maz sakara. Tikpat labi grāmatu varētu saukt "Meitenes", ja neņem vērā to vairākstundu braucienu autobusā uz Rīgu, neredzu stāstā neko tādu, kas nebūtu bijis raksturīgi tajā laikā arī pilsētas meitenēm, veidojoties par personību.
Arī man, pilsētas meitenei, bija dienasgrāmata, pat vairākas. Pārlasot
tās, šķiet, cik daudz muļķību un pārspīlētu emociju tajās bija. Bet tas bija
tāds laiks manā augšanā un “Mazpilsētas meitenes” to atgādina precīzi, patiesi
un ar diezgan lielu devu cringe.


Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru