ceturtdiena, 2024. gada 22. augusts

Zane Nuts "Džekpots"

Viens no vasaras lasīšanas izaicinājumiem pamudināja mani ielūkoties jau labi zināmās latviešu autores daiļradē. Man gan nebija iepriekš sanācis lasīt, ko sarakstījusi Zane Nuts, bet visam pienāk pirmā reize. Šoreiz manā redzeslokā "Džekpots". Būtībā it kā romāns jauniešiem par jauniešiem, bet arī es, kā pieaugušais, guvu visnotaļ atzīstamu devu izklaides. Man jau ir pilnīgi skaidrs, ko es darītu, ja pēkšņi laimētu loterijā miljonu eiro. Kā ar taviem mērķiem un fantāzijām pēkšņa laimesta gadījumā?

Divpadsmitās klases skolēni Evelīna un Reinis prāto par tuvojošos "lielo" dzīvi, būs vidusskolas eksāmeni, mācības augstskolā un viss pārējais. Kā jau pusaudžiem, divvientulība mierīgos apstākļos ir karsti kārots luksuss, nevis ierasta lieta. Kāda ballīte mēdz jauniešiem sagriezt virpulī ceturtdienu līdz pat sestdienu, taču kopumā nekā īpaši neparasta Evelīnas un Reiņa dzīvē nav. Mazliet nenoteiktības, nedaudz neskaidrības, katram savs ģimenes fons un pieredze. Taču kāda, par pēdējo naudu kopīgi nopirkta, loterijas biļete un vienošanās, laimesta gadījumā, dalīt naudu uz pusēm pilnībā maina jauno cilvēku dzīvi. Turklāt Evelīna un Reinis loterijā iegūst ne vienu vien miljonu. Nenobriedušam prātam šāda situācija var būt liels pārbaudījums visnotaļ plašā šī vārda nozīmē.

Zanei Nuts izdevies, manuprāt, burvīgi izklaidējošs stāsts ar lielu realitātes "piegaršu". Viņa abiem romāna galvenajiem tēliem lika "sajukt prātā" un aizvirpuļot jaunajā dzīvē pilnīgi atšķirīgos veidos un tas labi noturēja manu kā lasītāja uzmanību. Būtu absolūti garlaicīgi lasīt, kā abi divi vienlīdz dedzīgi metas jaunu auto un īpašumu pirkšanā, vairs neatceroties ne nieka par to, ko gribējuši un sapņojuši vēl pirms pāris nedēļām. Ļoti organiski šajā stāstā iekļāvās arī tā sadaļa par nodokļiem, kas ikvienam laimesta guvējam jāmaksā, par pragmatiskajām domām valsts prasību apiešanai. Ārkārtīgi interesanti arī bija izstrādāti Evelīnas un Reiņa draugi, īsi aprakstot viņu uzvedības modeļus, balstot tos pašu jauniešu ģimenes pieredzē.

Kopumā lieliska lasāmviela atslodzei nobriedušākam pieaugušajam lasītājam, kas dod iespēju pafantazēt un pāris labus sarunu tematus ballītēs. Arī jaunākam pieaugušajam vai pusaudzim radīsies vieta dažai labai pārdomai. Paldies autorei par izklaidi! Gan ar laiku iemetīšu acis arī citās Zanes grāmatās. Ko es darītu ar vairāku miljonu laimestu? Man patiesībā pietiktu pat ar vienu (pēc nodokļiem, protams)! Es nomaksātu hipotēku, pabeigtu remontu (iepriekš iecerētajā apjomā bez zelta podiem un pārmērībām), nopirktu sev un mammai jaunu mašīnu, un tad man arī būtu gana. Pārējais būtu mans ērtību spilvens, lai varu lasīt grāmatas, rakstīt par literatūru un darīt darbus sirdij, ne izdzīvošanai. 

Starp citu, šī grāmata pieejama arī audio formātā. Sīkāku informāciju atradīsiet pie Zane Nuts sociālajos tīklos vai autores mājas lapā. 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru